Forum użytkowników i miłośników diesli

Forum Ciekawostki - Nowe silniki VW TDI Common Rail

maluszek - 10-03-2008, 06:01
Temat postu: Nowe silniki VW TDI Common Rail
Najnowsze uaktualnienie ETKI uwzględnia nowe silniki, między innymi 2.0L 16V TDI CR.

Z szybkiego rzutu oka wynika, że wałki rozrządu są spięte kołami zębatymi, a nie napędzane oddzielnie jak dotychczas (łatwiej będzie robić wymianę paska). Oczywiście jeden wałek dalej jest napędzany paskiem zębatym.

Acha, i VW wprowadził czteroliterowe oznaczenia silników.

szatanek - 10-03-2008, 16:47

Kolejną nowością w tych silnikach jest zastosowanie w kolektorze dolotowym 4 przepustnic. Po prostu kolektor ssący ma 8 kanałów ssących do 8 zaworów ssących, ale jeden kanał ssący na kazdy cylinder jest zamykany przepustnicą, wszystkie 4 przepustnice połączone są razem dzwigienką, a steruje nią silniczek elektryczny. Podczas małego obciązenia silnika klapy są zamkniete i silnik jest zasilnany powietrzem tylko przez 4 kanały ssące, pod obciązeniem otwierają sie kolejne 4 klapki i silnik oddycha juz przez 8 kanałów. Celem zastosowania tego rozwiązania jest podniesienie momentu obrotowego przy wyzszych prędkościach obr. silnika ( powyzej 3 tys obr), poprostu moment obr. nie spada na łeb na szyje powyzej 3 tys. obr. Rozwiązanie to nie jest zadną nowością w silnikach ZS, STOSUJE TO JUZ JAKIS CZAS FIAT W JTD, które to silniki takze są w koncernie GM jako CDTI 1,9 110 kW. Jednak przynajmniej w tych silnikach fiatowskich rozwiązanie to nie nalezy do najlepszych, przyczynia sie do tego EGR, dzieki któremu sadza zawalająca kolektor powoduje zapiekanie i blokowanie sie tych przepustnic, przez co silnik traci moc pod obciązeniem. Jak bedzie w przypadku nowego silnik TDI czas pokaze, ale cos czuje ze powiedzenie "lepsze jest wrogiem dobrego" sprawdzi sie i w tym przypadku. pozdrawiam.
Bogumił - 11-03-2008, 11:23

szatanek napisał/a:
Podczas małego obciązenia silnika klapy są zamkniete i silnik jest zasilnany powietrzem tylko przez 4 kanały ssące, pod obciązeniem otwierają sie kolejne 4 klapki i silnik oddycha juz przez 8 kanałów. Celem zastosowania tego rozwiązania jest podniesienie momentu obrotowego przy wyzszych prędkościach obr. silnika ( powyzej 3 tys obr), poprostu moment obr. nie spada na łeb na szyje powyzej 3 tys. obr.

W uzupełnieniu dodam, że chodzi tu o zjawisko doładowania dynamicznego.

Pozdrawiam

daniel_lhr - 13-03-2008, 21:42

szatanek napisał/a:
Podczas małego obciązenia silnika klapy są zamkniete i silnik jest zasilnany powietrzem tylko przez 4 kanały ssące, pod obciązeniem otwierają sie kolejne 4 klapki i silnik oddycha juz przez 8 kanałów. Celem zastosowania tego rozwiązania jest podniesienie momentu obrotowego przy wyzszych prędkościach obr. silnika ( powyzej 3 tys obr),

sporp czassu temu vw- audi wprowadziła do silnikówę benzynowych kolektory ssace o zmiennej długosci z(jawiska falowe), a teraz jak widac poszli jeszcze dalej

kiedys Masters pisał o nowoczesnym systemie dolotowym w dieslach opla, dokładniej
o zawirowywaczach czy jakos tak.Tylko podobno kiepsko sie to tam sprawdza bo ani mocy za wiele ze zuzyciem paliwa to tez starszy tdi z głowica 8v bije na głowe

tntos - 14-03-2008, 09:18

od ok 10 lat takie rozwiazanie w swoich dieslach stosuje GM. z punktu widzenia zwyklego uzytkownika dzialanie tych przepustnic jest niezauwazalne.
Krzysztof - 14-03-2008, 21:05

W Mercedesach CDI sławne przepustnice w kolektorze dolotowym też robią spore problemy z mocą.
Jeśli w VW przepustnice mają być sterowane elektrycznie, to może będzie łatwiej wykrywane ich zablokowanie ? Bo nie ma się co łudzić, po czasie i tak się zasyfią.

szatanek - 15-03-2008, 00:36

W tych silnikach we fiacie czy w GM przepustnice te takze są sterowane silniczkiem krokowym i kazda awaria jest sygnalizowana pojawieniem sie błędu w sterowniku. Tylko cały niewypał polega na tym ze klapy te są z tworzywa sztucznego i są one połączone z aluminiową dzwigienką tez poprzez plastikowe zawiaski, poprostu to połącznie sie wyrabia , klapy zacierają sie w sadzy,silnik pcha a efekt jest taki ze dzwigienka spada z zawiasów. Jak kazdy sie domysla element nie wystepuje jako oddzielna część, wiec wymienic nalezy cały kolektor, cena kosmiczna, producent Pierburg.
mayak - 20-03-2008, 14:51

szatanek napisał/a:
W tych silnikach we fiacie czy w GM przepustnice te takze są sterowane silniczkiem krokowym i kazda awaria jest sygnalizowana pojawieniem sie błędu w sterowniku. Tylko cały niewypał polega na tym ze klapy te są z tworzywa sztucznego i są one połączone z aluminiową dzwigienką tez poprzez plastikowe zawiaski, poprostu to połącznie sie wyrabia , klapy zacierają sie w sadzy,silnik pcha a efekt jest taki ze dzwigienka spada z zawiasów. Jak kazdy sie domysla element nie wystepuje jako oddzielna część, wiec wymienic nalezy cały kolektor, cena kosmiczna, producent Pierburg.


czy w silniku 1.7CDTI (100KM) też są te przepustnice?
silnik niby jest od Isuzu (chyba z Polski), a nie od GM

w gruncie rzeczy to GM (mam na myśli w szczególności Opla) to nie ma swoich dieseli - większość to Fiat (1.3 i 1.9), reszta to Isuzu (1.7 i 3.0)

szatanek - 21-03-2008, 22:18

Silnik 1,7 CDTI wystpuje w 4 odmianach o mocach od 80 do 125 , wiem ze w sabszych odmianach nie ma tych przepustnic, w mocniejszych byc moze sa, wiem napewno ze słabszy silnik 1,9 CDTI 100 i 120KM o kodzie Z19 DT ma całkiem inny kolektor dolotowy, ma 2 zawory na cylinder i ich nie ma, przepustnice są w silniku 1,9 ale Z19 DTH 150 KM, oraz 1,9 CDTI 120KM o kodzie Z19DTJ ktore maja 4 zawory na cyl.
grzegorz 83 - 21-03-2008, 23:24

spotkalem sie rownierz z takim kolektorem w bmw 320cr niestety konstrukcja tago kolektora nie jest zbyt udana autko mialo dokladnie 125tys. jak jedna z przepustnic w nim umieszczona wpadla do komory spalania :evil: motor udalo sie uratowac.niestety przepustnice to element kolektora a nowy to 1600w serwisie :mrgreen:
joseph - 24-03-2008, 10:18

>>Silnik 1,7 CDTI wystpuje w 4 odmianach o mocach od 80 do 125 , wiem ze w sabszych odmianach nie ma tych przepustnic, <<

1.7 cdti 100 KM ma tzw klapę/y zawirowujące powietrze w kolektorze dolotowym

borysgo2 - 24-03-2008, 21:14

Sory za ot.
HDI tez wyposazony jest w 4 przepustnice i kolektor o roznych dlogosciach. Troche materialu:




szatanek - 25-03-2008, 13:32

pamiętajcie tylko ze jedna klapa czy tez przepustnica w kolektorze dolotowym najczęściej w poblizu EGR-u słuzy całkiem czemu innemu niz zawirowaniu powietrza, jest to tzw klapa gasząca zamykająca sie podczas gaszenia silnika na ok 3 sek, dzieki czemu niweluje drgania i rzucanie silnikiem podczas gaszenia.
Orełek - 06-05-2008, 23:42

szatanek napisał/a:
Kolejną nowością w tych silnikach jest zastosowanie w kolektorze dolotowym 4 przepustnic. Po prostu kolektor ssący ma 8 kanałów ssących do 8 zaworów ssących, ale jeden kanał ssący na kazdy cylinder jest zamykany przepustnicą, wszystkie 4 przepustnice połączone są razem dzwigienką, a steruje nią silniczek elektryczny.


:roll: Czy przypadkiem silnik 2.0TDI 16V BMN tak nie ma?


szatanek napisał/a:

Podczas małego obciązenia silnika klapy są zamkniete i silnik jest zasilnany powietrzem tylko przez 4 kanały ssące, pod obciązeniem otwierają sie kolejne 4 klapki i silnik oddycha juz przez 8 kanałów. Celem zastosowania tego rozwiązania jest podniesienie momentu obrotowego przy wyzszych prędkościach obr. silnika ( powyzej 3 tys obr), poprostu moment obr. nie spada na łeb na szyje powyzej 3 tys. obr.


Należy rozumieć, że gdyby nie było klapek i wszystkie 8 kanałów było otwartych na stałe, to moment by spadał powyżej 3000 obrotów??? :?
Tu chyba chodzi o coś dokładnie odwrotnego - czyli o poprawienie momentu w dolnych partiach obrotów, gdy nie ma dużego zapotrzebowania na powietrze.

Master's - 12-05-2008, 20:13

przymkniete przepustnice mają na celu zwiększenie zawirowania powietrza zasysanego do cylindra. Wtedy prędkość powietrza w kanale wzrasta powietrze jest bardziej zawirowane i lepiej sie miesza z wtryśniętym paliwem. Powoduje to wzrost momentu obrotowego. Gdy silnik osiągnie odpowiednie obroty otwierany jest drugi kanał i wtedy ładunek powietrza

pzdr

cowboy - 29-07-2008, 10:35

http://motoryzacja.interi...sel,1112647,340

Samochód ten, który zostanie pokazany na tegorocznym zlocie Volkswagena i Audi nad jeziorem Worther w Austrii napędzany jest dwulitrowym (dokładnie: 1968 ccm) silnikiem common rail o mocy 224 KM i momencie 450 Nm! Zapewnia on świetne osiągi - A3 osiąga 100 km/h już po 6.6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 240 km/h.

o nowym 204KM słyszałem i miała to być odpowiedź VAG na silnik BMW ale 224KM w seri (ponad 110KM z litra) to co najmniej szach jak nie mat :)

troche szokujące i dziwne zwłaszcza że VAG ma silnik 3.0 TDI o tej samej mocy...chyba że powstanie nowa seria 3.0TDI na biturbo o mocy ~300KM ;)

marewel - 29-07-2008, 18:07

Ciekawe ile bedzie po :D programie u Mastersa
tetrix - 29-07-2008, 20:28

Ciekawy jestem czy to jest typowy common rail czy też VAG wprowadził jakies innowacje do tego systemu .... :?:
cowboy - 31-07-2008, 09:48

ja jestem ciekaw czy to to ma jedno czy dwa turbo

masz ktoś moze jakis rysunek silnika ?

bo nic nie można wygoglac konkrtnego

UzO - 02-08-2008, 23:46

Raczej na pewno Bi-Turbo. W niemieckiej prasie znalazłem artykuł:
Die neuen Diesel haben zwei Hubraumgrößen: Der 1,6-Liter mobilisiert 90 und 105 PS, der Zweiliter bringt es auf 140 und 170 PS. Gestorben ist der V6 TDI – nicht aber der Wunsch, auch im Diesel-Bereich die 200-PS-Hürde zu nehmen. Deshalb plant VW für den sportlich aufgemachten Golf GTD neben der 170-PS-Variante ab 2010 auch einen Zweiliter-Bi-Turbo-Überflieger mit zunächst 204 PS.
Tu jest linka so całosci: http://www.autobild.de/ar...-vi_754630.html

maluszek - 27-08-2008, 00:06

Mnie się wydaje, że ten 224KM to jest ten sam 204KM po chipie...
rosomakx4 - 27-08-2008, 19:27

Ciekawe u którego tunera VW się stołuje,u Aligatora nigdy nikogo z Wolsburga nie było ;)
Muti - 03-09-2008, 21:10

Masz zwykłego PD 140KM.Robi sie go normalnie po kablu.
olexi - 15-10-2008, 11:31
Temat postu: Klapy kolektra ssacego
Witam,

chciałem jeszcze powrócic do temtu klap w kolektorze ssącym. mam silnik 1.9 CDTI Asta i własnie zatarły mi sie owe klapy. w zasadzie kupiłem auto już z zatartymi klapami. Problem rozwiązano w ten sposób że wyciągnito z zawiasów tą dzwignie która podnosi te klapy, a klapy są uchylone na 4% (odczyt w serwisie). Dzieki temu komputer nie wczytuje błędu. Samochód spala normanie 5,5-6,0 średnio, moc tez OK.

Nie wiem na ile takie rozwiązanie jest może funkcjonowoać i czy jest bezpieczne dla silnika ? Kiedy będą widoczne objawy zbyt małego uchylenia klap ? Przy większych prędkościach, czy w ogóle różnica nie będzie odczuwalna ?

Proszę fachowców o posty , dzieki

szatanek - 15-10-2008, 23:48

kolego a czy tez odpięto ci cięgno od nastawnika który je wysterowuje, jesli nie to nastawnik bedzie poruszał jedną klapą, bo on jest połączony tylko z jedną reszta klap jest połączona z tą srodkową. Mozna próbowac ustawic je w połozeniu max otwarcie ale w kolektorze jest jeszcze map sensor który mierzy cisnienie w kolektorze , podejrzewam ze jak bedziesz miał je cały czas otwarte to wartosci cisnienie będą inne. Połozenie 4 % otwarcia nie zapewni ci max mocy pod obciązeniem.
olexi - 17-10-2008, 20:45

dzięki za post

Nie znam sią na tym aż tak... odpięta jest metalowa dźwigienka, która znajduje sie na zewnątrz pod pokrywą silnika. Rozumiem że przy normalnej jeździe powinno być Ok ale może być problem przy obciążeniu lub przy wykorzystywaniu maksymalnnej mocy np. jazda po autostradzie...? Pali mi średni 5,8 a w trasie schodze do 5,3. Wymiana tego kosztuje ok 3 tys wiec chyba nie ma sensu narazie.

[ Dodano: 17-10-2008, 20:56 ]
dodam jeszcze ze to jest silnik Z19DTH 120 KM (z opcja sport 140 KM)

szatanek - 17-10-2008, 21:01

Kolego małe sprostowanie , te silniki fiatowskie bo jak wiesz są to Multijety mają tylko klapy wirowe w wersji własnie Z19DTH ale one w serii mają 150 KM, silnik 120 KM to Z19DT osmio zaworowy bez klap, oczywiście montowane były w vectrze C , signum i astrze H (III).
olexi - 17-10-2008, 22:29

To jest Astra H wlasnie,

czyli co oznacza to, że nie ma większego problemu ???

A co sądzisz, co wiesz o tych silnikach ? Są wytrwałe ? ile wtryski wytrzymują ? Ma przejechane 120 tkm ale na niemieckiej benzynie, powinien jeszcze troche zrobić bez dokładki.

dzieki jeszcze raz i pozdrawiam

szatanek - 17-10-2008, 22:56

tak sie składa ze mam stycznośc z tymi silnikami i powim ci szczerze ze czułymi punktami ich są własnie te niedopracowane kolektory i dwumasówki takze. Jesli chodzi o układ wtryskowy( pompa i wtryskiwacze ) to nie ma narazie z nimi problemu( wiekszosc silników z jakimi sie spodkałem miała nalatane max 100-150 tys. km.) Z turbinami nie ma większego problemu niz u konkurecji. Takze ludzie bardziej w temacie bardziej szukają wersji ośmio zaworowej bez nieszczesnego kolektora.
Jesli teraz u ciebie sterownik nie widzi zadnych błędów to nic złego nie powinno sie dziac, najzyzej silnik nie uzyska pełnej mocy. Z tego co pisales masz zdjętą aluminiową dzwignię która biegła obok świec zarowych, więc nastawnik teraz steruje ci tylko jedną dzwignią, więc puki ona nie zapiecze sie w sadzy sterownik nie wyłapie błędu. najlepiej byłoby zdjąć cięgno bezpośrednio przy nastawniku i ustawic wszystkie klapy w pozycji np. 50% otwarcia. Ale dostep do niej jest ciężki, przeszkadza odma i wspornik z tyłu silnika nad rozrusznikiem.
P.S. W astrze nieźle to to lata :D

olexi - 19-10-2008, 13:04

Heh, frajda z jazdy jest niezla powiem szczerze ;) I na stacji przy tankowaniu tez nie ma wielkiego ssania ;) Troche mnie ten kolektor czy komora wirnikowa gnębi bo lubie mieć pewność że wszytsko jest OK ;\ Chyba troszke poczekam az, jak piszesz, zapiecze reszte i wtedy bedzie trzeba cos zrobić. komputer nie wywala żadnych błedów narazie, a ściągnięta jest wlasnie ta dźwigienka o ktorej piszesz.

Dzieki za posty, narazie lejemy i jeździmy ;)

szatanek - 19-10-2008, 23:21

Powiem ci ze całe niedopracowanie tego mechanizmu polega na tym ze klapy są z tworzywa sztucznego, wszystkie są połączone dzwignią alu. ale zawiaski są takze z tworzywa. Sadza którą pcha EGR do kolektora powoduje lekkie przycieranie sie klap podczas ich ruchu i plastikowe zawiaski klap się wyrabiają i spada cała alu. dzwignia. W starszych silnikach opel tez miał w kolektorze te klapy ale były one całkowicie metalowe więć wytrzymywały o wiele większe przebiegi mimo ze EGR tez masakrycznie kiblował cały dolot. Teraz u ciebie nastawnik porusza tylko jedną klapą więc opór stawiany przez sadze bedzie o wiele mniejszy więc mozliwe ze ta jedna klapa sie nie bedzie zapiekać.
olexi - 29-10-2008, 16:06

Hej

Kolego a powiedz mi jeszcze taką rzecz... na rynku dostępne są różne preparaty polepszające właściwości ON oraz czyszczące wtryski, najbardziej znane to chyba STP...dla diesli z wtryskami, jak myślisz można to stosować ? Jest jakiś efekt? Nie będzie problemu zamiast poprawy...

widze ze siedzisz w temacie wieć pytam, z góry dzieki

szatanek - 09-11-2008, 23:46

Kolego nawet najlepszy dodatek do oleju napędowego nie jest w stanie zapobiec powstawania sadzy podczas spalania, poprostu taka juz natura ON, chcesz pozbyc sie sadzy zeby nie kiblowała dolotu, zajmij sie EGR-em. Sterowany jest on elektrycznie, wtyczki nie odepniesz bo wywali CI błąd ale z zaslepieniem rurki mozna cos pokombinowac.
Ale pamiętaj ze spaliny nie tylko zmniejszają ilość NOx ale takze szybciej dogrzewają silnik szczególnie w zimie, bo egr podaje je takze w ustalonych stanach pracy silnika ( jazda ze stałą prędkością).

kmink - 24-11-2008, 22:43

qrde nie przesadzacie z tym OT? chciałem o nowych silnikach VW poczytać a tu ... :shock:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group